Naše programy a aktivity kombinují zábavu s učením, podporují kreativitu, kritické myšlení a lásku ke čtení. Kromě tradičních literárně zaměřených programů u nás naleznete také ty, které se věnují digitální gramotnost, jejíž rozvíjení je v současnosti nezbytnou podmínkou pro úspěch v životě i vzdělávání.
Ať už pracujete s nejmenšími dětmi nebo se středoškoláky, nabízíme vám aktivity, které obohatí vyučování a pomohou rozvíjet potenciál vašich žáků či studentů.
Nabídka programů pro školní rok 2024/2025
Mateřské školy
Pro naše nejmenší máme připraveny pestré a zábavné vzdělávací programy, které podporují rozvoj dětské představivosti, zvídavosti a lásky ke knihám. Naše lekce jsou navrženy tak, aby dětem přinášely radost z objevování a zároveň jim pomáhaly rozvíjet základní dovednosti prostřednictvím her a interaktivních aktivit.
- Kamarádka knihovna (informační lekce) | 45 minut
Lekce je základem pro další práci s literaturou a je vhodná jako první setkání s dětským oddělením knihovny. Cílem lekce je seznámit děti s dispozicemi malého dětského oddělení a jeho nabídkou. Naučí se základní orientaci v knihovně a vyhledávání v jejím fondu s ohledem na jejich věk.
- Malý dřevěný robot a polínková princezna | 45 minut | Lekce je určena pro předškolní děti
Nerozlučné sourozence od sebe jednoho dne oddělí nehoda: princezna je nedopatřením zaměněna za obyčejný kus dřeva a odvezena na mrazivý Sever. Je na jejím věrném bráškovi, aby ji zachránil a přivedl zpátky do království. Pomohou zvířátka malému robotovi? Ovládneme svého malého robota Ozobota, kterého lze jednoduše naprogramovat pomocí nakreslených čar. Jakou barvou svítí a kudy pojede robůtek?
- Pověsti Pardubicka | 45 minut
Lekce seznamující s nejznámějšími pověstmi o pardubickém znaku a o znaku Pánů z Pernštejna. Děti se hravou formou seznámí s pardubickým koněm a s příběhem o zubrovi. Součástí lekce je interaktivní dramatizace pověstí, do které se zapojí i děti, a skládání puzzle.
- Poezie aneb veršíčkohraní s knihovnou | 45 minut | Lekce je určena pro předškolní děti
Výuková lekce s názornými ukázkami, tvoření veršů a začlenění veršů do vzdělávání formou pohádek
a písní. Dozvíme se, co je a co není rým a vyzkoušíme si veršování. Naučme se mít rádi poezii.
- Kouzelný svět zvířátek v knihách Petra Horáčka | 60 minut
Tematická lekce, ve které se děti seznámí s knížkami uznávaného českého autora Petra Horáčka a jeho půvabnými ilustracemi. Přečteme si příběhy o velkém přátelství dvou papuchalků, věčně nespokojené huse Líze, nenažrané koze a modrém tučňákovi. V průběhu besedy skládají děti puzzle zvířecích postaviček z jednotlivých knížek a také si zahrají na hudební nástroje. Zapojíme i pohybovou výchovu.
- To nejlepší z Večerníčků | 60 minut | Lekce je určena pro předškolní děti
Děti znáte Večerníčka, kluka s papírovou čepicí? Krátké večerníčkové pohádkové příběhy znali už naši
rodiče, pojďme si je připomenout v našich krásných knížkách. Seznámíme se s Krtečkem, loupežníkem Rumcajsem, Bobem a Bobkem, Rákosníčkem, vílou Amálkou a spoustou dalších kouzelných postaviček. Budeme mít čas si i zasoutěžit, poslechnout si úryvky z večerníčkových příběhů a nakonec si vyrobíme Večerníčkovu čepici.
- Jak bylo malé růžové slůně velmi smutné a jak všechno dobře dopadlo (Monika Weitze) | 60 minut
Formou řízeného čtení provedeme děti krásnou knihou o malém slůněti, kterému se odstěhuje nejlepší kamarád. S dětmi si popovídáme o nejlepším kamarádovi, pocitech a jaké máme nálady. Děti kreslí na slonech nálady podle čteného textu. Svůj výtvor si mohou odnést domů.
- Kamil neumí létat: Pohádka o špačku knihomolovi (Jennifer Berne) | 60 minut | Lekce je určena pro předškolní děti
Tematická beseda, při které se děti seznámí s Kamilem a celou jeho rozvětvenou špaččí rodinou. S využitím metod kritického myšlení přijdou na to, proč je opravdu dobré číst a jakou cenu má přátelství. Děti se seznámí i s jinými stěhovavými ptáky a několika cizími pojmy. Na besedě děti obdrží omalovánku špačka.
- Jak žijí včelky? | 60 minut
Přijedeme za vámi přímo do školy a školky! O včelách mnohé víme, ale spousta věcí nám zůstává skryta. Kolik má včela očí a které barvy vůbec nevidí? Mají trubci trubky? Pomocí rozmanitých her a zapojením všech pěti smyslů si přiblížíme tajuplný včelí život.
- Život stromů: Víte, že spolu stromy komunikují? | 60 minut | Lekce je určena pro předškolní děti
Co předchází tomu, než vyroste strom, jak vypadají jeho proměny a co všechno se odehrává v průběhu jeho života? Proč a pro koho stromy jsou, co prožívají a co nám dávají? Zážitkově vzdělávací program inspirovaný dětskou literaturou přibližuje známější i méně známá fakta o stromech. Děti zjistí, jak se spolu stromy vzájemně dorozumívají, proč opadávají listy na podzim, jakou roli mají v přírodě houby atd. Součástí besedy je smyslové hraní.
- Život stromů: Víte, že nás stromy pozorují a naslouchají nám? | 60 minut
Stromy, příroda a lidé jsou na sebe úzce napojeni. Pokud vás zajímá, co všechno stromy vidí, co se jim líbí a nelíbí, anebo o čem všem by nám mohly vyprávět, přijďte na náš zážitkový program inspirovaný dětskou literaturou. Děti v něm odhalí tajemství ukrytá v dutině stromu, čeká na ně příběh jednoho dubu a možná si také společně vytvoří pohádkový strom, který plní přání.
Základní školy
Pro žáky základních škol jsme připravili programy, které učiní učení zábavné a inspirativní. Naše lekce pokrývají široké spektrum témat, od literatury a historie po vědu a umění, a jsou přizpůsobeny věkovým skupinám a výukovým potřebám. Naším cílem je podpořit dětskou zvědavost, kreativitu a radost z objevování nových znalostí prostřednictvím interaktivních a poutavých aktivit.
První stupeň
- Kamarádka knihovna (informační lekce) | 60 minut | Lekce je určena pro žáky celého 1. stupně ZŠ
Lekce je základem pro další práci s literaturou a je vhodná jako první setkání s dětským oddělením knihovny. Cílem lekce je seznámit žáky s dispozicemi malého dětského oddělení a jeho nabídkou. Naučí se základní orientaci v knihovně a vyhledávání v jejím fondu s ohledem na jejich věk.
- Pověsti Pardubicka | 60 minut | Lekce je určena pro žáky celého 1. stupně ZŠ
Žáci se v rámci lekce dozvědí rozdíl mezi pohádkou, pověstí a mýtem. Těžištěm jsou dvě pověsti ⎼ o pardubickém znaku koně a pernštýnském znaku zubra. Děti se seznámí s obsahem pověstí společně se zajímavostmi, které se k pověstem vztahují. Sestavují puzzle znaků a komiks o pardubickém koni. Na závěr si jednoduchým testem vyzkoušejí, kolik si toho zapamatovaly. Lekce je doplněna o seznam vhodné literatury.
- Malý dřevěný robot a polínková princezna | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 1. třídy ZŠ
Nerozlučné sourozence od sebe jednoho dne oddělí nehoda: princezna je nedopatřením zaměněna za obyčejný kus dřeva a odvezena na mrazivý Sever. Je na jejím věrném bráškovi, aby ji zachránil a přivedl zpátky do království. Pomohou zvířátka malému robotovi? Ovládneme svého malého robota Ozobota, kterého lze jednoduše naprogramovat pomocí nakreslených čar. Jakou barvou svítí a kudy pojede robůtek? Tentokrát budeme programovat offline.
- Robot v divočině | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 2.⎼5. třídy ZŠ
Lekce zaměřená na čtenářskou a digitální gramotnost. Robotka Roz se musí naučit, jak na neznámém ostrově přežít, spřátelit se se zvířaty a překonávat velká nebezpečí. Když už si na ostrově konečně zvykne, přijedou si pro ni ozbrojení roboti. Příběh bude propojen s jednoduchým naprogramováním minirobotů Ozobotů pomocí čar nebo barevných kódů. Ozobot dětem kreativní formou představí svět robotiky, logického myšlení a programování.
- Podivuhodná robotí existence (Robor v divočině 2) | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 4. třídy ZŠ
Lidská populace dávno neexistuje a roboti o ní nemají ani tušení. Přesto se nenápadně vydávají v jejích stopách. Vysílají dva cestovatele, Williama a Meriwethera, aby zmapovali zdroje a prozkoumali nová území. Příběh bude propojen s programováním minirobotů Ozobotů pomocí Ozoblockly.
- Strastiplná robotí existence (Robot v divočině 2) | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 5. třídy ZŠ
Vstupte do světa čtenářské a digitální gramotnosti s naším novým programem, který je určen pro ty, kteří již prošli dobrodružstvím Robota v divočině. Ponořte se do zasněžených území, kde se kdysi rozkládaly Spojené státy, a sledujte příběh neohroženého robotího průzkumníka Meriwethera, uvězněného pod lavinou a čekajícího na záchranu. Společně s vědcem Williamem se vydali na podivuhodnou expedici a prožili nucený útěk z vlastní civilizace. Tento fascinující příběh je propojen s programováním minirobotů Ozobotů pomocí Ozoblockly. Připravte se na novou vlnu dobrodružství a objevování!
- Kamil neumí létat: Pohádka o špačku knihomolovi (Jennifer Berne) | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 1.⎼2. třídy ZŠ
Tematická beseda, při které se děti seznámí s Kamilem a celou jeho rozvětvenou špaččí rodinou. S využitím metod kritického myšlení přijdou na to, proč je opravdu dobré číst a jakou cenu má přátelství. Děti se seznámí i s jinými stěhovavými ptáky a několika cizími pojmy. Na besedě děti obdrží omalovánku špačka.
- Poezie aneb veršíčkohraní v knihovně | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 1.⎼4. třídy ZŠ
Výuková lekce s názornými ukázkami, tvoření veršů a začlenění veršů do vzdělávání formou pohádek a písní. Co je a co není rým, vyzkoušíme si veršování. Naučme se mít rádi poezii.
- Mikulášovy patálie – jeho ale i naši přátelé | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 4.⎼5. třídy ZŠ
Mikuláš a jeho přátelé – obyčejné děti, které spolu ve škole i mimo ni zažívají spoustu dobrodružství. Příběhy, které oslovují již několik generací, vyprávějí o síle přátelství, inspirují k plnému užívání života a nabízejí nám náměty k zamyšlení – třeba na téma „čím byste chtěli jednou být“. Tato dobrodružství neznají věkovou hranici čtenáře a dokáží zaujmout i dospělé. V rámci programu si možná zahrajeme i na ilustrátory.
- Klasická a moderní pohádka | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 1.⎼2. třídy ZŠ
Děti se dozvědí, jak vznikla pohádka (klasická i moderní), kdo pohádky sbíral a kdo je psal. Beseda je zpestřena několika audioukázkami klasických pohádek (děti hádají názvy pohádek), četbou moderní a popletené pohádky. Pro děti je připravena pátrací a vědomostní soutěž. Na konci lekce se děti seznámí s jednotlivými knížkami, které si mohou prohlížet a číst.
- Jak bylo malé růžové slůně jednou velmi smutné a jak všechno dobře dopadlo (Monika Weitze) | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 1.⎼2. třídy ZŠ
Formou řízeného čtení provedeme děti krásnou knihou o malém slůněti, kterému se odstěhuje nejlepší kamarád. S dětmi si popovídáme o nejlepším kamarádovi, pocitech a jaké máme nálady. Děti kreslí na slonech nálady podle čteného textu. Svůj výtvor si mohou odnést domů.
- Jak porozumět čtené knize | 80 minut | Lekce je určena pro žáky 3.⎼5. třídy ZŠ
Kniha Lucie Hlavinkové Sesterstvo a kouzelná kočka Fabiola je 1. díl české fantasy literatury, ze které si budeme číst. Žáci se seznámí s pojmy (co je příběh, postava v knize a její chování, vzhled postavy). Jak poznáme v knize prostor a jeho význam. Žáci pracují s textem a plní zadané úkoly, použijí se i čtenářské kostky. Práce s textem a rozebírání daných pojmů žákům pomůže, aby si čtenou knihu lépe zapamatovali.
- Kriminální případy pro malé detektivy | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 3.⎼4. třídy ZŠ
Připravte se na napínavý kriminální žánr, ve kterém se žáci stanou detektivy! Společně se vydáme na dobrodružství, budeme řešit čtyřsměrky, Morseovku, luštit záhady a vyšetřovat na základě obrázků a výpovědí pachatele. Znáte komisaře Vrťapku nebo bludišťového detektiva Pierra? Připojte se k nám a nechte žáky objevit jejich detektivní schopnosti.
- Zábavná etiketa aneb etiketa nevážně vážně | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 5. třídy ZŠ
Jsme zodpovědní sami za sebe? Co je to slušnost, co zdvořilost? A úcta? Žijme tak, abychom nepřekáželi druhým. Procházka každodenními nástrahami okolí, která chceme zvládnout s úsměvem a grácií. Nevážně vážné povídání o tom, co všechno o nás prozradí naše tělo a naše chování.
- Lis tří bratří | 90 minut | Lekce je určena pro žáky 1.⎼3. třídy ZŠ
Prostřednictvím konkrétních osobností a příběhů o nich budou děti poznávat vybraná povolání a zároveň se seznámí s významnými osobnostmi regionu a jejich tvorbou. Na chvíli se stanou spisovateli, výtvarníky a tiskaři. V tiskařské dílně se seznámí s vybavením, které se používalo ve Vokolkově tiskárně, a také si vyzkoušejí techniku linorytu.
- Jak žijí včelky? | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 1.⎼2. třídy ZŠ
Přijedeme za vámi přímo do školy a školky! O včelách mnohé víme, ale spousta věcí nám zůstává skryta. Kolik má včela očí a které barvy vůbec nevidí? Mají trubci trubky? Pomocí rozmanitých her a zapojením všech pěti smyslů si přiblížíme tajuplný včelí život.
Druhý stupeň
- Informační lekce | 60 minut | Lekce je určena pro žáky celého 2. stupně ZŠ
Lekce je základem pro další práci s literaturou a je vhodná jako první setkání s dětským oddělením knihovny. Cílem lekce je seznámit žáky se základní prací s informací. Žáci se naučí jednoduché klasifikaci knih, orientaci v knihovně a vyhledávání v jejím fondu s ohledem na jejich věk. Děti na druhém stupni ZŠ se naučí systém Mezinárodního desetinného třídění. Součástí je i seznámení se s online katalogem a nabídkou knihovny.
- Pověsti Pardubicka | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 6. třídy ZŠ
Žáci se v rámci lekce dozvědí rozdíl mezi pohádkou, pověstí a mýtem. Těžištěm jsou dvě pověsti – o pardubickém znaku koně a o pernštýnském znaku zubra. Děti se seznámí s obsahem pověstí společně se zajímavostmi, které se k pověstem pojí. Sestavují puzzle znaků a komiks o pardubickém koni. Na závěr si jednoduchým testem vyzkoušejí, kolik si toho zapamatovaly. Lekce je doplněna o seznam vhodné literatury.
- Citace, plagiátorství, citační etika | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 7.⎼9. třídy ZŠ
Lekce představuje klíčové pojmy jako je problematika citační etiky a plagiátorství. Dotýká se otázek autorského zákona a copyrightu a nabízí nástroje pro zvládnutí správného používání informačních zdrojů. Žáci se zapojují skrze hry, diskuzi a práci ve skupinách. Po absolvování lekce by měli znát základní pravidla správného citování a práce s odbornými texty. Na závěr si probranou látku mohou sami vyzkoušet v testu.
- Jak porozumět čtené knize | 80 minut | Lekce je určena pro žáky 7.⎼9. třídy ZŠ
Celou besedou nás bude provázet kniha Divočarka – Zkouška ohněm a Divočarka – Poselství poštolky od autorky Lene Kaaberbol. Je to 1. a 2. díl z magické fantasy literatury od skandinávské autorky. V knihách si budeme číst a plnit zadané úkoly. Žáci se seznámí s pojmy (narativ, příběh, diskurz, vypravěč, postava a její vzhled a prostor). Práce s textem a hledání i rozebírání těchto pojmů pomůže žákům lépe porozumět čtené knize.
- Tajemství jiných světů: Fantastická literatura pro děti a mláděž | 60 minut | Lekce je určena pro žáky celého 2. stupně ZŠ
Literatura fantasy a sci-fi rozvíjí představivost a posouvá hranice možného. Nabízí vhled do alternativních realit, ale poukazuje i na témata mezilidských vztahů, člověka a prostředí. Lekce si klade za cíl vzbudit ve čtenářích zájem o knihy, představit základní rysy fantastické literatury a formou práce ve skupinách žáky seznámit s vybranými díly žánrové tvorby. Používá k tomu techniky vyprávění, porozumění a interpretaci textů včetně práce ve skupinách.
- Bezpečnost na internetu | 60 minut | Lekce je určena pro žáky celého 2. stupně ZŠ
Lekce představuje základní pravidla pro bezpečné používání internetu a poukazuje na nebezpečí, která
uživatele mohou potkat. Dozvědí se o základních pojmech virtuálního věta, problematice ochrany osobních údajů a tématech digitálních stop. Součástí lekce je přiblížení sociálních sítí, sdílení (multimediálního) obsahu a (často nezáměrné) kyberšikany. Lekce je z velké části tvořená interaktivní diskuzí doplněnou o aktuální problémy. Cílem je naučit žáka pravidlům bezpečnosti a předcházení „nehodám“ a rizikovým situacím.
- Klub 27 | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 7.⎼9. třídy ZŠ
Skupina vlivných rockových a bluesových hudebníků, jejichž život skončil neočekávaně v sedmadvaceti letech. Příčiny jejich úmrtí byly v některých případech poněkud záhadné. Dalším pojítkem mezi členy klubu bylo časté užívání drog, které bylo se všemi úmrtími více či méně spojeno. Beseda seznamující s bouřlivými životy a neobyčejnou tvorbou zpěváků, kteří opustili předčasně hudební svět.
- Jan Skácel v hudbě Jiřího Pavlici | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 8.⎼9. třídy ZŠ
Hudební lekce seznámí studenty s poezií Jana Skácela, kterou citlivě zhudebnil Jiří Pavlica s Hradišťanem.
- Horory: Zuby, nehty, hrůza, tma | 90 minut | Lekce je určena pro žáky 7.⎼9. třídy ZŠ
Beseda s workshopem je exkurzí do historie a současnosti hororového žánru ve všech jeho podobách. Ve zkratce budeme hovořit o původu hororu, jeho historickém vývoji a o formě, jakou má žánr v současných mediích. V rámci programu si žáci vyzkoušejí sestavit (literární) kostru vlastního hororového příběhu.
- Zábavná etiketa aneb etiketa nevážně vážně | 60 minut | Lekce je určena pro žáky 6.⎼8. třídy ZŠ
Jsme zodpovědní sami za sebe? Co je to slušnost, co zdvořilost? A úcta? Žijme tak, abychom nepřekáželi
druhým. Procházka každodenními nástrahami okolí, která chceme zvládnout súsměvem a grácií. Nevážně
vážné povídání o tom, co všechno o nás prozradí naše tělo a naše chování.
- Nebojte se AI! | 60 minut | Lekce je určena pro žáky celého 2. stupně ZŠ
Lekce má za cíl seznámit žáky s konceptem umělé inteligence (UI) a jejími aplikacemi, ukázat žákům konkrétní příklady využití umělé inteligence ve školním prostředí a podnítit diskuzi o etických a bezpečnostních aspektech používání umělé inteligence.
Střední školy
Pro studenty středních škol nabízíme vzdělávací programy, které prohlubují jejich znalosti a podporují analytické a kritické myšlení. Naše lekce zahrnují široké spektrum témat, od literární analýzy a historie po vědecké a technické obory. Programy jsou navrženy tak, aby reflektovaly aktuální trendy a výzvy ve vzdělávání a pomohly studentům připravit se na další studium nebo profesní dráhu. Snažíme se nabídnout podnětné a relevantní zkušenosti, které obohatí jejich akademickou cestu a osobní rozvoj.
- Citace, plagiátorství, citační etika | 60 minut
Lekce představuje klíčové pojmy jako je problematika citační etiky a plagiátorství. Dotýká se otázek autorského zákona a copyrightu a nabízí nástroje pro zvládnutí správného používání informačních zdrojů. Žáci se zapojují skrze hry, diskuzi a práci ve skupinách. Po absolvování lekce by měli znát základní pravidla správného citování a práce s odbornými texty. Na závěr si probranou látku mohou sami vyzkoušet v rámci testu.
- Práce s chybou | 60 minut
Staré rčení říká, že kdo nic nedělá, nic nezkazí, což je nepochybně pravda, ale budeme-li se jím řídit, nikdy nic nového nevymyslíme a nikam se neposuneme. Chyby a nejrůznější omyly jsou zkrátka součástí našeho života a my bychom se s nimi měli naučit pracovat. Cílem je motivovat žáky k experimentování, zkoumání a kreativitě bez obav z neúspěchu.
S dynamickým rozvojem umělé inteligence se otevírají nové obzory v různých oblastech, včetně vzdělávání, které se postupně transformuje. I přes možnost regulace nástrojů umělé inteligence je zřejmé, že budou i nadále hrát důležitou roli, kvůli čemuž je cílem této lekce ukázat studentům, jak je efektivně využívat k vylepšení struktury, obsahu a gramatiky jejich prací. Zaměříme se také na to, jak v rámci těchto nástrojů pracovat s informacemi a získat s jejich pomocí užitečnou zpětnou vazbu pro další zdokonalování písemného projevu.
- Digitální well-being | 60 minut
Cílem lekce je vést studenty ke kritické reflexi svého času stráveného online s ohledem na své zdraví a well-being v kontextu všudypřítomných digitálních technologií. Představíme si koncept digitálního well-beingu a nastíníme si techniky, jak skrze technologie napomáhat svému fyzickému i psychickému zdraví a kreativně je využívat k našemu prospěchu. Budeme se věnovat také reflexi našeho času stráveného na sociálních sítí a jejich pozitivním a negativním dopadům na náš život.
- Workshop designového myšlení pro začátečníky | 90 minut
Designové myšlení je inovativní přístup k řešení problémů, rozvíjející kritické a kreativní myšlení, spolupráci a schopnost argumentovat a prezentovat své nápady. V tomto workshopu naučíme studenty používat framework Dvojitý diamant a aplikovat tento designérský přístup na reálné problémy. Studenti se naučí identifikovat problémy, jasně je definovat do uchopitelné podoby, generovat inovativní prototypy řešení a hledat možnosti testování úspěšnosti řešení problémů.
- Vizuální gramotnost | 60 minut
V dnešním světě plném dat se denně setkáváme s datovými vizualizacemi, které čteme, interpretujeme a tvoříme si s jejich pomocí náš světonázor. Budeme diskutovat nad základními metodami manipulace s grafem na reálných případech z médií i sociálních sítích a ukážeme si, jak autoři grafy podporují své argumenty. Cílem lekce je naučit studenty kriticky uvažovat nad vizuálními informacemi a podpořit tak jejich vizuální, datovou i mediální gramotnost.
Lekce studentům představuje vhled do problematiky kybernetické bezpečnosti, vysvětluje její význam a hlavní cíle (důvěrnost, dostupnost, neporušenost). Studenti se seznámí s různými typy kybernetických útoků, včetně malwaru, počítačových červů a DDoS útoků, a jejich konkrétními dopady. Dále si přiblížíme taktiky sociálního inženýrství jako je phishing nebo scareware, které útočníci používají k manipulaci s lidmi a k získávání citlivých informací. V neposlední řadě si přiblížíme koncept informační války, její strategie a vliv na moderní společnost, včetně hoaxů a desinformací.
- Klub 27 | 60 minut
Skupina vlivných rockových a bluesových hudebníků, jejichž život skončil neočekávaně v sedmadvaceti letech. Příčiny jejich úmrtí byly v některých případech poněkud záhadné. Dalším pojítkem mezi členy klubu bylo časté užívání drog, které bylo se všemi úmrtími více či méně spojeno. Beseda seznamující s bouřlivými životy a neobyčejnou tvorbou zpěváků, kteří opustili předčasně hudební svět.
- Sdružení Šafrán | 60 minut
Beseda přiblíží studentům SŠ volné sdružení písničkářů působící v 70. letech za normalizace. Členy byly osobnosti jako: Vladimír Merta, Jaroslav Hutka, Vladimír Mišík, Dagmar Andrtová-Voňková, Vlastimil Třešňák a další
- František Gellner – V ozvěnách rocku a punku | 60 minut
Hudební lekce seznámí studenty s poezií Františka Gellnera, kterou psal formou písňových textů s refrény (šansony a kuplety). Dnes inspiruje punkové a rockové kapely např. Visací zámek, Katapult atd.
- Jan Skácel v hudbě Jiřího Pavlici | 60 minut
Hudební lekce seznámí studenty s poezií Jana Skácela, kterou citlivě zhudebnil Jiří Pavlica s Hradišťanem.
Speciální školy a zařízení
V naší nabídce naleznete také lekce pro speciální školy a zařízení.
- Poezie aneb veršíčkohraní v knihovně | 45 minut | Lekce je určena pro celý 1. stupeň ZŠ
Výuková lekce s názornými ukázkami tvoření veršů a jejich začlenění do vzdělávání formou pohádek a písní. Co je a není rým, vyzkoušíme si veršování. Naučme se mít rádi poezii.
- Pohádkové putování po světě s knihou a hádankami „Cestování s knihovnou“ | 45 minut | Lekce je určena pro celý 1. stupeň ZŠ
Hravé putování s Honzíkem po světě. Navštívíme Antarktidu, Madagaskar, Velikonoční ostrovy, Nový Zéland a Srí Lanku. Řekneme si, co je to kapybara, jak vypadá baobab a jak se vaří zdravý čaj. Pomocí zaklínadla se vrátíme zpět do České republiky. Všude dobře, doma nejlíp, tak tam cestování zakončíme.
Sezónní nabídka vzdělávacích programů
Mimo lekce nabízené v průběhu celého školního roku, které jste si mohli prohlédnout výše, nabízíme také speciální sezónní lekce.
- O čertovi: Polepšení jednoho čertiska aneb jak se z čerta kominík stal | Listopad–Prosinec 2024 | 45 minut pro MŠ | 60 minut pro ZŠ | Lekci nabízíme mateřským školám a žákům 1.⎼4. třídy ZŠ
Nejneposednější čert Florimón je vyslán na zem, aby škodil lidem. A jak Florimón nakukoval okny do lidských obydlí, zamiloval se. Sice měl napravovat lidské hříšníky, ale vlastně napravil sám sebe. Veselé povídání nad knihou Pavla Čecha.
- Předvánoční zastaveníčko v knihovně | Prosinec 2024 | 60 minut | Lekci nabízíme žákům 1.⎼4. třídy ZŠ
V čase očekávání příchodu svatků si připomeneme tradice, lidové obřady, zvykosloví, zvykoslovné předměty. Možná se dozvíte i něco, co jste ještě o předvánočním čase nevěděli. Součástí je i malá výtvarná dílna.
- Předvelikonoční ladění s knihovnou | Duben 2024 | 60 minut | Lekci nabízíme žákům 1.⎼4. třídy ZŠ
V čase očekávání příchodu jara si připomeneme tradice, lidové obřady, zvykosloví, zvykoslovné předměty. Možná se dozvíte i něco, co jste ještě o předvelikonočním čase nevěděli. Součástí je i malá výtvarná dílna.
- Pohádkové putování po světě s knihou a hádankami „Cestování s knihovnou“ | Květen 2024 | 45 minut pro MŠ | 60 minut pro ZŠ | Lekci nabízíme mateřským školám a žákům 1.⎼4. třídy ZŠ
Hravé putování s Honzíkem po světě. Navštívíme Antarktidu, Madagaskar, Velikonoční ostrovy, Nový Zéland a Srí Lanku. Řekneme si, co je to kapybara, jak vypadá baobab a jak se vaří zdravý čaj. Pomocí zaklínadla se vrátíme zpět do České republiky. Všude dobře, doma nejlíp, tak tam cestování zakončíme.
Nabídka dalších aktivit pro školy
Pasování prvňáčků na čtenáře
Naše knihovna nabízí možnost zúčastnit se pasování prvňáčků, které je součástí projektu SKIP ČR „Už jsem čtenář – Knížka pro prvňáčka“ (více informací na www.skipcr.cz). Tento oblíbený program, při kterém jsou prvňáčci slavnostně pasováni na čtenáře, se v naší knihovně koná pravidelně a v každém školním roce se ho účastní desítky tříd a stovky dětí. Díky dotacím od Magistrátu města Pardubic a Pardubického kraje jsou všechny náklady na tuto akci pokryty.
Pokud máte zájem se zapojit v školním roce 2024/2025, je třeba splnit následující podmínky:
1. Účast na informační lekci
Od 10:00 hodin dne 26. srpna se v našem rezervačním systému v kategorii „PRO ŠKOLY“, záložce „PASOVÁNÍ PRVŇÁČKŮ“ spustí možnost registrace na informační lekci v termínu dle vašich možností. Tato registrace se po potvrzení stává přihláškou do projektu.
2. Účast na besedě se spisovatelem či ilustrátorem
Po přihlášení na informační lekce (a ideálně i jejím absolvování) se budete moci prostřednitvím rezervačního systému přihlásit na besedu se spisovatelem. Otevření registrace na besedu je předběžně plánováno na měsíc leden (při plánování termínů musíme vyčkat na konečný počet přihlášených).
3. Slavnostní ceremoniál
Po splnění stanovených podmínek, tedy informační lekce a účasti na besedě se spisovatelem či ilustrátorem, bude vyučujícím prvních ročníků otevřena možnost registrovat se v našem rezervačním systému na slavnostní ceremoniál. Termín registrace bude oznámen s dostatečným předstihem (předběžně plánujeme otevření v průběhu dubna). Každému pasovanému prvňáčkovi nabídne naše knihovna roční registraci zdarma. Se slavnostním ceremoniálem se pojí ještě několik drobných úkolů:
-
Seznam žáků
Vyučující zapojené třídy musí knihovně dodat seznam svých žáků spolu s poznámkou, kolik je ve třídě děvčat a kolik chlapců (diplomy jsou rozdělené podle pohlaví a v případě cizojazyčných jmen by mohlo dojít k omylu). Na základě zkušeností z minulých let jsme se rozhodli, že bude od školního roku 2024/2025 přihlášeným zaslána jednotná tabulka pro vyplnění jmenného seznamu. Tabulku s doplněnými údaji následně vyučující zašle na e-mail b.skalicka@knihovna-pardubice.cz (nejpozději do 30. listopadu 2024), přičemž do e-mailu připíše rovněž název školy a své třídy (např. 1.A). Pokud během školního roku dojde k neplánovaným změnám, promítne je vyučující do aktualizované verze své tabulky, kterou odešle na stejnou e-mailovou adresu s dostatečným časovým předstihem před slavnostním ceremoniálem (ideálně alespoň měsíc před konáním).
-
Krátký program
Na ceremoniálu by měla každá třída předvést krátký program v maximální délce 15 minut. Děti mohou společně recitovat, zazpívat, představit knížku, kterou přečetly, namalovat k ní obrázky a okomentovat, co se jim líbilo a proč, mohou zahrát pohádku apod.
-
Pozvání rodičů
Ceremoniál pasování je pro všechny zúčastněné slavnostní chvíle. Pan král i jeho rádkyně jsou v kostýmech a vše probíhá s vážnou hravostí. Pozvěte tedy rodiče, kteří budou pyšní na své malé dámy a rytíře, přičemž si uvědomí, že umění číst je důležitá a nelehká věc, v níž mohou své děti podpořit.
V případě dotazů týkajících se pasování prvňáčků kontaktujte Blanku Skalickou (b.skalicka@knihovna-pardubice.cz), dotazy ohledně přihlašování a rezervačního systému směřujte na Mgr. Radka Haňku (r.hanka@knihovna-pardubice.cz).
Prosba
Pasování je slavností četby a my bychom byli moc rádi, kdybyste nám pomohli posilovat čtenářskou gramotnost tím, že propojíte nečtenáře z prvních tříd s pokročilými čtenáři v devátých (či jiných starších) ročnících. Společně můžete například vyhradit jednu hodinu společnému čtení, anebo vymyslet jakoukoliv jinou meziročníkovou aktivitu spojenou s literaturou. Jako doklad uskutečněné akce poslouží fotografie zaslané po uskuteční na e-mailovou adresu b.skalicka@knihovna-pardubice.cz spolu se souhlasem, že tyto fotografie můžeme použít pro případnou propagaci akce na našich webových stránkách.
Knižní balíčky (připravujeme)
V tuto chvíli pro Vás usilovně pracujeme na knižních balíčcích.
Hledáte něco, co v naší nabídce chybí?
Obraťte se na nás! Jsme připraveni přizpůsobit programy vašim potřebám a vytvořit řešení na míru.